TIMEBESKRIVELSER

Vinyasa flow

Vinyasa Yoga er en yogaform der pust og bevegelse kobles sammen til flytende sekvenser. Intensjonen er å vende oppmerksomheten innover for å stille sinnet. Fordi en lærer er fri til å lage sine egne timer kan klassene oppleves som forskjellige, og fokus for timen vil variere. Målet er uansett at du skal gå ut av timen med en balansert og god følelse i kropp og sinn. På timeplanen vil du finne timer av denne art som for eksempel Morning Flow, Soft Flow og Gentle Flow.

Asthanga yoga

Asthanga Yoga er en dynamisk yoga praksis som er basert på serier med øvelser satt sammen gjennom pust og tellinger. K. Pattabhi Jois (1915-2009) er selve guruen innen denne formen for vinyasa yoga som har sitt opphav i Mysore India . Fokuset under en ledet time er på pust og telling, som også er sentralt for å skape en følelse av meditasjon i bevegelse under praksisen. 

Mindful Flow

I denne klassen beveger vi oss i en myk flyt, med ekstra fokus på teknikk i kropp og pust. Yoga er en tilsynelatende fysisk praksis, men vi påvirker alle lagene av vesenet vårt – den fysiske kroppen, den energetiske kroppen, følelser, tanker og kontakten til alt og alle rundt oss. Gjennom en balansert fysisk praksis utforsker vi disse lagene og på denne måten går vi dypere inn i oss selv. Denne klassen passer for deg som ønsker en flyt-praksis men også tid til å hvile inn i de ulike stillingene med rolige pust. 

gentle flow+yoga Nidra

Velkommen til en klasse med myk fysisk yoga praksis, og en lang hvilende meditasjon til slutt. I denne praksisen starter vi med rolige flytende bevegelser, en vinyasalignende praksis men med mer forsiktige overganger og mer tid til å bevege seg i takt med en langsom pust. Deretter legger vi oss ned og går vi inn i en yoga nidra («yoga søvn») praksis, en hvilende hjertemeditasjon. Yoga nidra er en meditasjonsform som raskt senker hjernefrekvensen og hjernestresset. kroppen kommer raskt inn i dyp hvile og sinnet til klarhet. Denne timen passer for alle kropper og sjeler.

Mindful Yoga

Mindful Yoga er en mild og terapeutisk yogaform inspirert av moderne mindfulnessteori om stressreduksjon. Denne klassen passer for alle, også deg som er ny til yoga. Her blander man myke yogaøvelser sammen med mindfulness-teknikker slik at du kan oppleve dyp avspenning og få følelsen av å gi slipp. Klassen holdes på engelsk på onsdager.

Cama gentle flow

Gentle Flow passer for alle aldre og nivåer. Selv om positurene til tider er utfordrende for musklatur, koordinasjon og balanse, er dette samtidig ren balsam for sjel, kropp og sinn. Vi starter på gulvet med å koble pust til bevegelse, tøyer kroppens lemmer, åpner hofter- og skulderledd. Deretter følger en mer fysisk sekvens, der vi gjør klassiske yogaøvelser. Timen avsluttes med en avspenning i Savasana.

Barneyoga

Barneyoga Bli med på oppdagelsesferd til India! Eller kanskje på surfetur til Hawaii? Hva med skitur på Geilo? I barneyoga handler det om å invitere barna med på lek og moro, holde oppmerksomheten deres gjennom klassen uten at de tenker så mye på hva de gjør. Vi hjelper barna til å komme inn i kroppene sine, og til bruke disse på nye måter, uten å ha særlig fokus på teknikk. Til slutt jobber vi med å koble ut og slappe helt av i hvilestillingen savasana. 

Teen yoga

Teen er vårt tilbud til en gruppe som trenger å sone inn for å finne roen, oppleve et konkurransefritt miljø og kjenne hvor sterke og flotte de er i kraft av seg selv. I ungdomsyoga fokuseres det lite på prestasjon men desto mer på tilstedeværelse – både i kropp og sinn. Noe så enkelt som å få kontakt med pusten er kan bli et viktig redskap til å takle vanskeligheter tenåringene står i, og yogaen kan brukes som et verktøy for både stressmestring og selvaksept.   

feel good flow

I denne klassen er målet å få fram den gode følelsen som vi kan ta med oss fra matta og ut i helgen vår. Vi starter timen med solhilsen, hvor vi samkjører pust og bevegelse. Etter en vinyasa flyt avslutter vi i Savasana, der du kan nyte total hvile og ro, dette for å optimalisere den positive effekten av praksisen din. Det gis modifikasjoner avhengig av den enkeltes nivå, slik at timen passer for alle, men er du helt fersk til yoga anbefaler vi at du starter med en roligere time eller et nybegynner kurs.

early bird

Early Bird er laget for å skape gode morgenopplevelser. Bli med på en deilig vinyasa flow, der vi fokuserer på å vekke hele kroppen, strekke og styrke den. Du kan forvente deg å bli litt svett, så ta gjerne med en ekstra genser til avspenningsdelen/savasana. Early Bird passer for alle, uansett forkunnskaper.